În articolul precedent povesteam cum a luat ființă Outdoor activities in Romania. Tot acolo ați aflat și cum am dat-o în bară destul de repede. Totuși, am încheiat 2015 într-o notă pozitivă și m-am decis să o iau cumva, de la început.

2016

Încă din iarnă mi-am dat seama că va fi un an mai bun decât anteriorul. De data asta am făcut reclamă din timp, mi-am consolidat legăturile pe care le aveam deja și mi-am făcut altele noi.

Am început să colaborez cu niște agenții de turism astfel că am servit în acel ani mulți americani, croați și sloveni; am avut însă mulți turiști și din alte țări.

Firma își schimbase structura de personal așa că eram iarăși one man show însă lucram mai inteligent. Mai inteligent înseamnă că angajam ghizi și șoferi pentru diverse tururi, îi plăteam corespunzător, iar eu îmi puteam vedea liniștit de promovare și creat noi legături.

Tot în 2016 am decis să duc firma la alt nivel așa că am participat la Târgul de turism de la Londra. Pentru asta am creat din timp o broșură cu activitățile și tururile pe care le ofeream, o broșură tare frumoasă și plină de culoare (la propriu și la figurat).

La sfârșitul lui 2016 am tras linie și am tras niște concluzii. Făcusem mai mulți bani decât în 2015 dar tot eram sub linie. Îmi aduc aminte când m-am dus plin de entuziasm la contabil iar contabilul mi-a zis, citez: nu știu ce faci tu și cu ce te ocupi dar cifrele nu arată bine. Ce poți să mai zici când auzi așa ceva?

Plin de spume, la volan, am zis că nu se poate să renunț acum când lucrurile se mișcă în direcția dorită. Și nu am renunțat și m-am luptat și mai tare.

2017

A fost și este de departe anul meu preferat. Nu știu cum dar în acest an parcă toate piesele au căzut la locurile potrivite.

Cererile substanțiale au început să vină de prin decembrie. În ianuarie aveam deja confirmări și plata în avans pentru luna iulie, iar iunie și august aveau să se umple și ele rapid. Lunile mai și septembrie au fost și ele excelente, cu multe tururi lungi, de la 4 zile în sus.

Pe scurt, în luna iulie aveam 2 tururi lungi a câte 10 zile (oaspeți din Dubai și din UK), plus alte mărunțișuri. În august aveam tur de 12 zile plus altele mai mici iar în septembrie aveam tur de hiking/filmare/fotografie de 13 zile.

În toate lunile a fost de muncă astfel că eu personal am văzut în acel an mai mult de jumătate din țară. Tot atunci am făcut și multă muncă de teren, am descoperit locuri noi, am demarat colaborarea cu Skoda pe partea de organizare de evenimente, am participat iar la Târgul de turism de la Londra.

Tot în 2017 mi-am extins echipa de colaboratori. Cu unii din ei mai lucrez și acum, spre bucuria mea.

La sfârșitul sezonului aveam buget consistent de investit în promovare așa că l-am dedicat acestui lucru. Mi-am căutat parteneri pe partea asta și i-am găsit.

Cea mai mare bucurie pe 2017 a fost vizita de sfârșit de an la contabil. Era să cad de pe scaun când omul mi-a zis: ai recuperat toate pierderile din 2015 și 2016 și ai făcut și profit frumos. Dacă o ții tot așa va trebui să devii plătitor de TVA.

Nu sunt suficiente cuvinte în vocabular care să descrie ce bucurie am simțit atunci. Am simțit că toate eforturile mele, toată munca asiduă, toți banii investiți și nopțile nedormite, meritaseră. Vai ce senzație….vai!

Am încheiat anul cu o investiție, în firmă, bineînțeles: din profit am achiziționat o mașină, cu banii jos.

2018

A continuat în aceeași notă ca și precedentul însă cu niște încasări ceva mai mici. A fost însă un an reușit, cu profit și multe tururi faine și începuturi de colaborări.

Am avut turiști din Israel, Slovenia, Croatia, Noua Zeelandă, Australia, USA, Canada, Suedia, Spania (o piața nouă pentru mine), am bătut țara în lung și în lat, atât eu cât și ghizii cu care lucram.

2019

Pâna în ziua de azi rămâne un mister nedezlegat. A fost un an prost, din punct de vedere contabil.

Începuse bine, cu întrebări și cereri pentru primăvară și vară, însa ușor-ușor totul s-a năruit. Cele mai multe cereri nu se concretizau din motive de buget; mi-a luat ceva până să îmi dau seama că nu la mine era problema ci la turiști.

Dacă până atunci din 10 cereri se concretizau 6-7, acum se concretizau 2-3. Evident că am luat prețurile la verificat și am ajuns la o singură concluzie: aia nu erau turiștii mei. Cine vrea ceva deosebit, trebuie să plătească.

Tot în 2019 am început să mă lovesc de turiști (mulți chiar) care vroiau cheap și best price (pe româneste ieftin, ce să mai).

Sătul până peste cap de așa ceva am scris în Termeni și condiții că nu negociem (decât cu anumite excepții) și că nu servim amatori de chilipiruri (într-o formulă amabilă dar fermă). De asemenea, am scris pe site că facem DOAR tururi private, și că nu organizam grupuri; în curând, clientela s-a cernut.

În 2019 am avut plăcerea să lucrez cu bloggeri din Olanda (ținem legătura și acum) și am pus bazele unei colaborări fructuoase.

Tot în 2019 am achiziționat un Mac Book pro și m-am apucat mai serios de editare foto și video; cu atâta material pe mână era doar o chestiune de timp până să fac pasul ăsta.

Una peste alta 2019 nu a fost un an bun pentru firmă. Eu am decis să văd partea plină și să scot ce e mai bun dintr-un an slab; în concluzie am investit iar în muncă de teren, am vizitat tot felul de zone din România, am făcut fotografii, mi-am făcut contacte pentru viitor.

Tot în 2019 am ales să cooptez profesioniști în echipă, pe partea de strategie. În acest sens am lucrat cu Carmina, care acum face parte din echipă. Întâlnirile cu ea m-au ajutat să-mi extind viziunea de business și să lucrez mai ordonat.

Ar urma 2020 însă asta merita o postare independentă; a fost un an mult prea special :).